torsdag 1 september 2011

Vecka 13


Kvartalsutvärdering.

Ja det blir mer halvårs utvärdering, jag gör inte övningarna i den hastighet som boken föreslås, tar mer tid på mig för att just balansera att det skall vara kul och samtidigt balansera andra saker som arbete och familjen.

Har upptäckt att jag har slutat grubbla och jämföra mig med andra, blev nästan förvånad när jag läste om just den lyckostrategin idag, har inte fokuserat på detta bara upptäckte det när jag läste om lyckostrategierna på sidan 89 i boken.

Att vårda relationer är en aktuell strategi som jag verkligen njuter av, har prioriterat lektid med min son mer på sista tiden, det har resulterat i att jag blivit mer avspänd och mindre stressad då jag leker istället för producerar. Innan vi somnar berättar för varandra hur mycket vi älskar varandra är ju ett skönt kvitto på att just vårda relationer gör skillnad både för mig och för min son. Hans ord "det viktigaste är ju att du älskar mig" gjorde gott och ger mig ännu mer motivation att ta några djupa andetag och prioritera kontakten före andra saker.

Att vårda kroppen har också varit spännande eftersom jag har gått på kryckor och ätit antiinflamatorisk medicin för överansträngning i foten av lite väl intensiva löparpass med "barfotaskor". Så nu när foten vill springa igen så är det med ny närvaro om just den där gränsen mellan omsorg och dumdristighet, eftersom det blir mindre löpning om jag skadar mig själv. Så att dagligen kyla och värma fötterna för att öka cirkulationen, massera och smörja för att hjälpa slaggprodukter hitta ut ur musklerna. Och att äta och lära sig om mat och födoämnen som hjälper kroppen hantera detta har också gett mig en "jag tar mig på alvar" upplevelse.

Sen har jag nästan religiösa upplevelser på morgonen när jag gör mig en latte och finskt grovt bröd med ost och någon god marmelad. Det må vara onyttigt, och samtidigt så ger det mig en sådan njutning att just ta en stund av att bara njuta av något gott, sedan se solen sakta stiga upp över berget, spegla sig på sjön och sakta värma daggen i gräset… mmm

Läste i Mario Martinez bok Body mind code att folk som lever över hundra år verkar just ha dessa "njuta av livet stunder dagligen och även med onyttigheter som en cigarr, glas vin eller kanske rent av en finsk marmeladmacka
Att livet kan vara så gott, helt stilla och ändå i rörelse.

Så mina aktuella lyckostrategier är:
Vårda relationer
Njuta av stunden/livet
Vårda kroppen.
Lek

Vad är dina?

1 kommentar: